Daniel Giralt-Miracle
Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona - Àgora3 - Veure i escoltar la natura

Veure i escoltar la natura

El títol de l'última sèrie de pintures de Waltraud Maczassek, El so de l'origen, ens planteja VARIS interrogants: ¿es tracta d'una metàfora filosòfica?, D'una descripció poètica? O respon a una voluntat de fer-nos partícips dels sentiments i pensaments que va tenir mentre les executava? So i origen són dues paraules que fem servir amb freqüència de forma independent, però que ens sorprèn veure associades com proposa Waltraud Maczassek.

I és que solem connectar els sons amb els fenòmens acústics, encara tractant-se d' un món d'amplíssims registres, que ens porta des del silenci fins a l'estrèpit, de la mateixa manera que acostumem a vincular el concepte origen a la idea d'inici, tot i ser un terme molt més complex , indissoluble de profundes disquisicions metafísiques que ens porten a pensar en la creació, el gènesi, l'arjé grec, és a dir l'origen. I si Waltraud Maczassek ha unit aquests dos conceptes en perquè va més enllà de la seva significació primera per relacionar-los amb l'anàlisi i vivència del medi natural amb el qual progressivament s'ha anat identificant. Si examinem la seva evolució pictòrica observarem que la intensitat gestual de la seva pinzellada i les notes de color dels seus quadres dels últims anys vuitanta, encara ajustant-se als cànons del paisatgisme tradicional, no amaguen la recerca d'una dimensió expressionista de la naturalesa. En aquestes obres es fan presents les terres del Penedès - amb què està en contacte permanent - i les mutacions que aquestes pateixen amb cada canvi estacional, unes alteracions que Waltraud Maczassek no només percep a través de la vista, ja que també les incorpora a seu món , de manera que a mesura que s'acostava la fi de segle la seva pintura es feia més evanescent i poètica, alhora que més abstracta. Així, els pobles, els arbres, els prats, les cadenes muntanyoses amb noms propis van anar desapareixent dels seus quadres per deixar pas a uns relleus, textures i sorrejats que reflecteixen unes experiències i vivències molt més introspectives , que van configurar la sèrie Cartografies, així denominada en un intent de descriure conceptualment uns paisatges que no mantenien una relació directe amb un espai concret sinó amb la superfície de la terra en general , que convertia en tema central de reflexió , com descobreixen alguns dels seus títols: Territoris del silenci, Camins al infinit o Petjades de vida. I a mesura que aquestes obres s'endinsaven en el geològic, Waltraud Maczassek penetrava a l'interior de l'escorça terrestre amb el propòsit de comprendre el seu orogènia, la seva geodinàmica i els seus sediments i així aprendre la dimensió profunda del cosmos. En conseqüència, no és per atzar que les seves teles posteriors ens remeten com els seus noms aclareixen a un "paisatge interior", als "signes a la terra", a" fragments de (el seu ) paisatge", a territoris" sense límits" i "sense fronteres" , a "una altra vida "o al " origen". Perquè aquestes propostes gairebé abstractes - que procedeixen més del subconscient que del conscient - es transformen en pintures a través dels seus relleus, maculatures, empremtes, signes, esquinçaments, que converteixen la superfície del quadre en autèntiques orogènias l'esperit, un procés que culmina amb seus treballs més recents (En evolució, Abisme , Espais primaris, Llocs perduts, sorgir de les aigües), una pintura no complaent, que posa de manifest una tensió dialèctica, el diàleg o confrontació entre el fràgil o delicat i la imatge més violenta que ens pugui oferir la natura.

I és que al seu interrogació de la matèria a través del tel·lúric, Waltraud Maczassek ha arribat al còsmic, amb unes obres en què la tècnica és tan important com el tema , perquè la seva riquesa matèrica ha estat elaborada amb cura, buscant expressar a través de les diferents capes i textures pictòriques el misteri del que la terra és i representa, en un atent escoltar el "so" remot dels "orígens". Daniel Giralt - Miracle Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona.